Rijden: wel of niet?

Stel hier je vragen over gedrag
Plaats reactie
Marijke
puppyklasse
Berichten: 20
Lid geworden op: 10-01-2012 20:01

Rijden: wel of niet?

Bericht door Marijke » 15-04-2014 21:03

Hallo allemaal,

Graag zou ik jullie mening weten over het volgende.
Een poos geleden waren we met Joris op bezoek bij mensen met een zwarte labrador. Joris wilde deze hond wel gaan berijden. (Volgens mij vond hij het een lekker ding.) Die eigenares werd erg boos: Dat is dominant gedrag dat afgestraft moet worden! André heeft Joris eraf gehaald en boos toegesproken.
De volgende dag kwam ik in het bos een vrouw tegen met 3 honden. Een van deze honden wilde op Joris gaan rijden. Ik wilde die hond eraf halen maar die vrouw zei dat ik het moest laten gaan want dat is hondentaal, zo corrigeren ze elkaar want Joris was te ruk en opdringerig, enz., enz.
Ik had hier een heel vervelend gevoel over want Joris mag op deze manier dus niet rijden maar wel bereden worden.
Toen heb ik het ook nog gevraagd aan de instructeur van de cursus die ik op dat moment deed. Hij zei:"Niet bestraffen maar er gewoon rustig af halen."
Ik zou graag willen weten hoe jullie hierover denken en mee om gaan.
Alvast bedankt, groetjes van Marijke en een poot van Joris



Afbeelding

Bianca
Tika Trails kampioen
Berichten: 2212
Lid geworden op: 20-04-2009 13:27

Bericht door Bianca » 16-04-2014 12:05

Tja....altijd een probleem dit soort dingen.....mensen willen honden, die luisteren , lief en braaf zijn, maar vergeten dat ze een kleine wolf in huis hebben, met een oerinstinkt van honderden jaren oud.

rijden doen honden...en het heeft meerdere betekenissen. Inderdaad domineren, corrigeren, maar ook uitnodigen voor spel. Niks mis mee, tenzij het te wild gaat of te dominant, dan bemoei ik me er altijd wel mee, maar op een rustige manier.
ik denk dat mensen er problemen mee hebben om het te zien, omdat ze het op het sexuele betrekken.
Joris is jong, waarschijnlijk probeert hij even de baas te spelen, of juist gewoon te spelen... geen zorgen in elk geval!
Dogs are like chocolate.....
You can't just have one.

Afbeelding

Marijke
puppyklasse
Berichten: 20
Lid geworden op: 10-01-2012 20:01

Bericht door Marijke » 16-04-2014 21:28

Ok, bedankt! En hoe reageer jij als 2 honden over en weer op elkaar rijden en dat blijft maar door gaan. Zelf heb ik dan het gevoel dat ze aan het uitzoeken zijn wie hoger in rang is of zo.

Groetjes,
Marijke

Bianca
Tika Trails kampioen
Berichten: 2212
Lid geworden op: 20-04-2009 13:27

Bericht door Bianca » 17-04-2014 10:27

Marijke schreef:Ok, bedankt! En hoe reageer jij als 2 honden over en weer op elkaar rijden en dat blijft maar door gaan. Zelf heb ik dan het gevoel dat ze aan het uitzoeken zijn wie hoger in rang is of zo.

Groetjes,
Marijke
dat denk ik ook, of puur spel..als het te lang duurt, dan haal je ze van elkaar en corigeer je ze steeds, op een rustige manier..laat zien dat jij de baas bent en dat hun ondergeschikt zjjn en dus het zelf niet hoeven te bepalen..

ik roep meestal hey...of gewoon nee...bij mij weten ze wat de bedoeling is. Aan de andere kant hebben jonge honden vaak de behoefte om meer duidlijkheid te hebben, dus dan grijp je in door ze rustig van elkaar af te halen...en er even bij te blijven staan.
Dogs are like chocolate.....
You can't just have one.

Afbeelding

Plaats reactie